دستمزد عجیب سوادآموزی هر بیسواد در کشور خراسان‌رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی ماجرای نامه مخبر برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چه بود؟ | سه میلیون تومان برای متناسب‌سازی نیست! راه اندازی چهارمین مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعمال‌قانون ۱۸۳۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | توقیف ۴۴ خودروی متخلف (یکم مرداد ۱۴۰۳) آخرین وضعیت بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج | ۲۷۰ هزار نفر در صف انتظار هستند (یکم مرداد ۱۴۰۳) چرا کمک هزینه معیشتی معلولان متوقف شده است؟ چرا قانون متناسب ‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به درستی اجرا نمی‌شود؟
سرخط خبرها

قهر چالوس | نگاهی به رانش اخیر جاده چالوس در آستانه سفرهای نوروزی

  • کد خبر: ۱۰۲۴۰۱
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
قهر چالوس | نگاهی به رانش اخیر جاده چالوس در آستانه سفرهای نوروزی
جاده چالوس که در خاطره جمعی مردم ایران اهمیت زیادی دارد این روز‌ها به دلیل رانش زمین بسته شده است. جاده‌ای که ۹۰ سال از ساخت آن می‌گذرد و بهانه خلق آثار هنری زیادی بوده است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ خیلی از ایرانی‌ها حداقل یک بار در طول زندگی شان از آن گذشته اند. بخش زیادی از خاطرات مردم تهران به آن اختصاص دارد و در ۹۰ سالی که از ساخت آن می‌گذرد، آثار هنری زیادی با محوریت آن ساخته شده است.

آغوش مهربان «جاده چالوس» همیشه به روی مسافران شمال باز بوده، جاده‌ای ۱۶۰ کیلومتری که حالا به یک صندوقچه پر از نوستالژی برای ایرانی‌ها تبدیل شده است.

این جاده زیبا و منحصربه فرد چند روزی است که سرخط خبر‌ها را به خود اختصاص داده است، در پی رانش بی سابقه در روز شنبه ۲۱ اسفندماه بخشی از جاده چالوس مسدود شد. اتفاقی که در آستانه نوروز خیلی‌ها را پریشان کرد، برنامه سفر بسیاری را تحت تأثیر قرار داد و حرف و حدیث‌های زیادی درباره بازگشایی آن مطرح شد.

«محمدرضا محبوب فر»، عضو انجمن آمایش سرزمینی، در گفتگو با ایسنا دلیل وضعیت امروز جاده چالوس را احداث «سد سیاه بیشه»، «نیروگاه‌های برقابی» و بار ترافیکی سنگین دانسته و افزوده است: «این دلایل باعث شده است که آستانه حد تحمل زمین شناسی جاده چالوس از دست برود و باید این جاده بسته باشد. با گسترده شدن ترک‌ها و ایجاد فروچاله‌ها امکان تلفات انسانی وجود دارد. اگر اوضاع در این حد پیچیده و خطرناک باشد، جاده چالوس به زودی به یک خاطره تبدیل می‌شود که نسل‌های جدیدتر چیزی از آن نمی‌دانند.»

براساس آمار‌ها در طول روز بین ۵۰ تا ۶۰هزار خودرو از این جاده عبور می‌کنند که این آمار در تعطیلات نوروز و تابستان پیش رو با توجه به اینکه مردم به زندگی و سفر با ویروس کرونا عادت کرده اند، افزایش چشمگیری خواهد داشت. با توجه به اینکه آزادراه تهران - شمال هنوز در فاز ۲ و ۳ تکمیل نشده با مسدود شدن این قسمت از جاده چالوس قسمت‌های افتتاح شده آزاد راه تهران-شمال هم بلااستفاده خواهد ماند.

زمین شناسان علت رانش زمین اخیر در جاده چالوس را افزایش دخالت‌های انسانی درباره تغییر کاربری اراضی، تخریب جنگل ها، ساخت و ساز غیر اصولی،  احداث سد‌ها در نقاط مختلف سه استان شمالی کشور و همچنین اقدامات افراطی راه سازی و جاده سازی می‌دانند و این یعنی نقطه سرخط؛ دخالت انسانی، موضوعی که وضعیت امروز دریاچه ارومیه، زاینده رود، فرونشست زمین در نقاط مختلف و شرایط بد آب و هوایی در برخی نقاط کشور به همین دلیل است، در نتیجه هیچ کسی جز ما و تصمیمات نادرست ما انسان‌ها درباره وضعیت امروز جاده چالوس مقصر نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->