مهلت انتخاب رشته کنکور ارشد تا روز سه‌شنبه (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد پزشکی قانونی ادعای تجاوز به الهه حسین نژاد را تکذیب کرد از بررسی ۴۷۰۰ خودرو تا کشف جنایت الهه حسین‌نژاد | توضیحات پلیس درباره نقش اسنپ در این قتل هولناک از سیکس‌پک تا سکته | جوانان ایرانی قربانی مکمل‌های بدنسازی ضرب‌وجرح دکتر پیروز مجتهدزاده، چهره ماندگار علمی کشور، در خانه مادرزنش! سرقت ۱۷ هزار دلاری زن خدمتکار از کمد صاحبخانه در مشهد مصرف تخم مرغ در سالمندان آسیبی به کبد نمی‌رساند ۵۳ هزار زن سالمند تنها در کشور شناسایی شدند | تلنگر حادثه الهه حسین نژاد برای بهزیستی کشته شدن یک قاتل محکوم به قصاص در بیمارستان کرج + جزئیات هشدار دادستان مرکز خراسان رضوی درباره آبیاری مزارع و باغات حاشیه شهر مشهد با پساب‌های تصفیه‌نشده و فاضلاب مرگ تلخ مادر مشهدی بر اثر توپ‌بازی پسر نوجوان در خیابان! ۲ دختر تکواندوکار مفقود شده تهرانی پیدا شدند (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) اصلاح قانون محکومیت‌های مالی در دستور کار مجلس | آخرین اخبار از قانون مهریه بیست‌وهشتمین فرزند جانباز کرمانی متولد شد شناسایی نوعی از کرونا در خفاش‌ها | خطر شیوع همه‌گیری جدید مرکز نوآوری و فناوری غذا‌های خاص در مشهد افتتاح شد (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) گم شدن دو دختر تکواندوکار در تهران + جزئیات هشدار استفاده افراطی کودکان از «گوشی» و خطر افزایش ابتلا به چاقی و دیابت ۱۳ زائر ایرانی تاکنون در عربستان جان باختند (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) مهلت معرفی دانشجویان مشمول سربازی برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت تعیین شد اختلالی در ایستگاه خواب | «آپنه خواب» زمینه‌ساز مشکلات سلامتی فروش ویژه حدود هزار عنوان کتاب کانون پرورش فکری نوجوانان به مناسبت عید غدیر سازمان حفاظت محیط زیست همچنان به دنبال توله خرس‌ گمشده
سرخط خبرها

قهر چالوس | نگاهی به رانش اخیر جاده چالوس در آستانه سفرهای نوروزی

  • کد خبر: ۱۰۲۴۰۱
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
قهر چالوس | نگاهی به رانش اخیر جاده چالوس در آستانه سفرهای نوروزی
جاده چالوس که در خاطره جمعی مردم ایران اهمیت زیادی دارد این روز‌ها به دلیل رانش زمین بسته شده است. جاده‌ای که ۹۰ سال از ساخت آن می‌گذرد و بهانه خلق آثار هنری زیادی بوده است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ خیلی از ایرانی‌ها حداقل یک بار در طول زندگی شان از آن گذشته اند. بخش زیادی از خاطرات مردم تهران به آن اختصاص دارد و در ۹۰ سالی که از ساخت آن می‌گذرد، آثار هنری زیادی با محوریت آن ساخته شده است.

آغوش مهربان «جاده چالوس» همیشه به روی مسافران شمال باز بوده، جاده‌ای ۱۶۰ کیلومتری که حالا به یک صندوقچه پر از نوستالژی برای ایرانی‌ها تبدیل شده است.

این جاده زیبا و منحصربه فرد چند روزی است که سرخط خبر‌ها را به خود اختصاص داده است، در پی رانش بی سابقه در روز شنبه ۲۱ اسفندماه بخشی از جاده چالوس مسدود شد. اتفاقی که در آستانه نوروز خیلی‌ها را پریشان کرد، برنامه سفر بسیاری را تحت تأثیر قرار داد و حرف و حدیث‌های زیادی درباره بازگشایی آن مطرح شد.

«محمدرضا محبوب فر»، عضو انجمن آمایش سرزمینی، در گفتگو با ایسنا دلیل وضعیت امروز جاده چالوس را احداث «سد سیاه بیشه»، «نیروگاه‌های برقابی» و بار ترافیکی سنگین دانسته و افزوده است: «این دلایل باعث شده است که آستانه حد تحمل زمین شناسی جاده چالوس از دست برود و باید این جاده بسته باشد. با گسترده شدن ترک‌ها و ایجاد فروچاله‌ها امکان تلفات انسانی وجود دارد. اگر اوضاع در این حد پیچیده و خطرناک باشد، جاده چالوس به زودی به یک خاطره تبدیل می‌شود که نسل‌های جدیدتر چیزی از آن نمی‌دانند.»

براساس آمار‌ها در طول روز بین ۵۰ تا ۶۰هزار خودرو از این جاده عبور می‌کنند که این آمار در تعطیلات نوروز و تابستان پیش رو با توجه به اینکه مردم به زندگی و سفر با ویروس کرونا عادت کرده اند، افزایش چشمگیری خواهد داشت. با توجه به اینکه آزادراه تهران - شمال هنوز در فاز ۲ و ۳ تکمیل نشده با مسدود شدن این قسمت از جاده چالوس قسمت‌های افتتاح شده آزاد راه تهران-شمال هم بلااستفاده خواهد ماند.

زمین شناسان علت رانش زمین اخیر در جاده چالوس را افزایش دخالت‌های انسانی درباره تغییر کاربری اراضی، تخریب جنگل ها، ساخت و ساز غیر اصولی،  احداث سد‌ها در نقاط مختلف سه استان شمالی کشور و همچنین اقدامات افراطی راه سازی و جاده سازی می‌دانند و این یعنی نقطه سرخط؛ دخالت انسانی، موضوعی که وضعیت امروز دریاچه ارومیه، زاینده رود، فرونشست زمین در نقاط مختلف و شرایط بد آب و هوایی در برخی نقاط کشور به همین دلیل است، در نتیجه هیچ کسی جز ما و تصمیمات نادرست ما انسان‌ها درباره وضعیت امروز جاده چالوس مقصر نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->